Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu

Izvješće Odbora za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu o Prijedlogu zakona o referendumu, prvo čitanje, P.Z. br. 183

Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu  Hrvatskog sabora na sjednici održanoj 29. rujna 2021. godine, raspravio je Prijedlog zakona o referendumu, prvo čitanje, P.Z. br. 183, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 23. rujna 2021. godine.

Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora, na temelju Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predmetni prijedlog kao zainteresirano  radno tijelo. 

 U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja je iznio da se Prijedlogom zakona o referendumu pravno područje referenduma u cijelosti  usklađuje s četvrtom Promjenom Ustava iz 2010. godine. Ovim Zakonom kad je riječ o državnom referendumu uređuju se pitanja: raspisivanje referenduma i način odlučivanja na referendumu, evidencije referendumskih inicijativa, ostvarenje biračkog prava i predmet odlučivanja na referendumu, institut referendumskog pitanja, zasebno pravno uređenje posebnosti referenduma narodne inicijative, osobito pitanja vezanih uz osnivanje i djelovanje organizacijskog odbora i njegova upisa u Evidenciju referendumskih inicijativa DIP-a, kao i postupanje DIP-a vezano uz ispitivanje formalnopravne usklađenosti referendumskog pitanja prije upisa organizacijskog odbora u Evidenciju, postupak izjašnjavanja birača o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma, podnošenje zahtjeva za raspisivanje referenduma narodne inicijative, postupak utvrđivanja broja pravovaljanih potpisa birača od strane DIP-a,  postupak međusobnog izjašnjavanja Hrvatskog sabora i organizacijskog odbora o referendumskom pitanju narodne inicijative, što uključuje institute neizravnog i izravnog protuprijedloga Hrvatskog sabora,  institut utvrđivanja službenih stajališta nadležnih tijela o referendumskom pitanju, referendumska aktivnost, uključujući određivanje sudionika referendumske aktivnosti  itd.

U Prijedlogu se predlaže drugačije uređenje lokalnog referenduma. Lokalni referendum definira se kao „oblik neposrednog odlučivanja građana o pitanjima iz samoupravnog djelokruga jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave određenim zakonom i statutom“ (članak 121.). Ako nije drugačije određeno, na lokalni referendum odgovarajuće se primjenjuju zakonske odredbe o državnom referendumu. Predlaže  se da raspisivanje lokalnog referenduma može predložiti najmanje trećina članova predstavničkog tijela lokalne jedinice, općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan, a u općini, gradu te Gradu Zagrebu i većina mjesnih odbora, odnosno gradskih četvrti ili gradskih kotareva te najmanje 20 posto od ukupnog broja birača upisanih u registar birača u jedinici lokalne ili područne (regionalne) samouprave.
 
U raspravi članova Odbora istaknuto je pozitivnim uvođenje Državnog izbornog povjerenstva kao neovisnog tijela koje bi bilo nadležno da referendumima narodne inicijative provodi sve radnje.  

Također, smatraju bitnim da se omogućilo pravo Organizacijskog odbora i odbora protivnika narodne inicijative da promatraju postupak utvrđivanja broja pravovaljanih potpisa birača. 

Dobro je i rješenje kojim se obvezuje predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave da unaprijed utvrde broj mjesta gdje se mogu prikupljati potpisi, konkretno po jedno mjesto na svakih 1500 stanovnika, posebno što će se mjesta na kojima će se prikupljati potpisi referendumskim inicijativama ustupati bez naknade.  

Vezano za rokove smatra se pozitivnim da su ti rokovi produženi sa 15 na 30 dana, no međutim istaknuto je da bi rok trebao biti i duži. 

Izneseno je i stajalište da stopa od 10% za provođenje referenduma bi trebala biti niža. Međutim, ona je  propisana Ustavom Republike Hrvatske pa je za drugačije zakonsko rješenje prethodno potrebna promjena samog članka 87. stavka 3. Ustava.

Sporno je pitanje članka 37. ovoga Prijedloga kojim je Hrvatskom saboru dana mogućnost da može pokrenuti takozvani postupak donošenja izravnog ili neizravnog protuprijedloga u odnosu na referendumsku inicijativu, zasigurno može dovesti do određenih manipulacija. 

Nakon provedene rasprave, Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu većinom glasova odlučio predložiti Hrvatskom saboru  sljedeći 

ZAKLJUČAK

1.    Prihvaća se Prijedlog zakona o referendumu
2.    Sve primjedbe, prijedlozi i stajališta uputiti će se  predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga 
 
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Ivan Penava, predsjednik Odbora. 
                    
PREDSJEDNIK ODBORA
Ivan Penava