Odbor za informiranje, informatizaciju i medije

Izvješće Odbora za informiranje, informatizaciju i medije o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama, prvo čitanje, P.Z.E. br. 832

Odbor za informiranje, informatizaciju i medije razmotrio je na 42. sjednici, održanoj 13. svibnja 2015. godine Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama, koji je predsjedniku Hrvatskog sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 23. travnja 2015. godine.

Odbor je navedni Prijedlog zakona razmotrio kao matično radno tijelo.

U uvodnom obrazloženju predstavnica predlagatelja istaknula je da se ovim Prijedlogom zakona predlaže implementiranje Direktive 2013/37/EU od 26. lipnja 2013. godine, čime bi se osigurala dostupnost podataka za ponovnu uporabu i proširila mogućnost korištenja otvorenih podataka od strane građana, privatnog sektora i civilnog društva. Također će se pravnim uređenjem evidencije isključivih prava na ponovnu uporabu osigurati praćenje i nadzor nad uspostavom posebnih (isključivih) prava za korištenje podataka, čime se smanjuje mogućnost zlouporaba i ustanovljuje dobra praksa.

U raspravi na Odboru skrenuta je pozornost da se postupak usklađenja Zakona sa Direktivom EU pokušava iskoristiti kako bi se ograničilo ustavno pravo građana na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Isto tako, prigovoreno je što su neke iznimno sporne odredbe unesene u Prijedlog zakona nakon što je on prošao proceduru savjetovanja. Nadalje, rečeno je da alternativni prijedlog članka1. stavak 3. u potpunosti derogira sam Zakon o pravu na pristup informacijama, jer se predlaže izuzeće primjene Zakona u svim slučajevima kada se pristup informaciji uređuje bilo kojim drugim propisom. Time se omogućava da se podzakonskim aktima daje prednost nad Zakonom o pravu na pristup informacijama, što bi predstavljalo i kršenje članka 5. Ustava Republike Hrvatske. Uz to predlaže se i izmjena članka 11. stavka 1. kojim se isključuje obveza provedbe savjetovanja za podzakonske akte, čime bi u potpunosti izostala kontrola nad zakonitošću podzakonskih akata. Članovi Odbora su mišljenja da ovakvo rješenje predstavlja velik korak unatrag u odnosu na postignuti napredak u transparentnosti jer su podzakonski propisi i akti predviđeni za savjetovanja osim važećim Zakonom i Kodeksom savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u postupcima donošenja zakona, drugih propisa i akata koji je Vlada Republike Hrvatske donijela 2009. godine.

Također su iznesene primjedbe na predložene izmjene članka 10. stavka 9., kojima se objava podataka o javnoj nabavi ograničava samo na one podatke koji nisu dostupni na stranicama Elektroničkog oglasnika javne nabave Republike Hrvatske. Naime, javno dostupan i besplatan dio Elektroničkog oglasnika javne nabave daje samo osnovne podatke o predmetu nabave i odabranom ponuditelju te cijeni, a za sve detaljne informacije potrebno je uplatiti minimalni iznos od 1.275,00 kuna. Predložene izmjene nisu u skladu ni sa Zakonom o javnoj nabavi koji izričito propisuje obvezu tijela javne vlasti da Registar ugovora o javnoj nabavi objavljuju na službenim internet stranicama.

Predložene izmjene članka 15. stavak 4. kojima se propisuje da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija u postupku izrade nisu u skladu s presudom Suda pravde EU (ECJ) koji je u istovjetnom postupku zabranio ”opću iznimku”, te presudio da je u svakom konkretnom slučaju nužno dokazati kriterije i dobro obrazložiti na koji način bi objava informacija narušila proces donošenja odluke. Rečeno je da, ukoliko ovakva odredba ostane, za očekivati je povećanje broja pritužbi Povjerenici za informiranje, koja već ionako ima probleme zbog ograničenih ljudskih i financijskih kapaciteta.

Isto tako, rečeno je da će negativan učinak imati i predložena izmjena članka 23. stavak 1., gdje se uvodi točka 6. koja se odnosi na odbijanje tzv. ”šikanoznih zahtjeva” koji navodno imaju za cilj otežati ili onemogućiti rad tijela javne vlasti. Predložena izmjena ostavlja puno prostora za arbitrarnost o odlučivanju oko toga što predstavlja ”šikanozni zahtjev”, a što kao krajnji rezultat ima otežano ostvarivanje ustavnog prava građana na pristup informacijama. 

Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova ( s 5 glasova ”ZA”, 1 glasom ”PROTIV” i 1 ”SUZDRŽANIM” glasom) odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeće

ZAKLJUČKE

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama.
2. Sva mišljenja, primjedbe i prijedlozi izneseni u raspravi dostavit će se predlagatelju kako bi ih uzeo u obzir kod izrade Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Mladen Novak, predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Mladen Novak