Odbor za gospodarstvo

Izvješće Odbora za gospodarstvo o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture, P.Z. br. 177

Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na 23. sjednici održanoj 21. rujna  2021. godine razmotrio Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 16. rujna 2021. godine.

Odbor za gospodarstvo je na temelju članka 75. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio predloženi akt u svojstvu matičnoga radnog tijela. 

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja je istaknuo da je dosadašnja provedba Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture ukazala na potrebu izmjena i dopuna zakonodavnog okvira, obzirom da su utvrđene određene pojavnosti koje do sada nisu bile regulirane ili nisu bile adekvatno ili dostatno regulirane, dok je pojedine odredbe potrebno izmijeniti kako se ne bi različito tumačile.

Ovim Prijedlogom zakona osigurava se:
•    izmjena i dopuna odredbi koje se odnose na definiranje i pravni status subjekata poduzetničke infrastrukture – članci 1., 2., 3. i 4. Prijedloga zakona: 
-    mijenja se definicija poduzetničkih zona prema kojoj su zone infrastrukturno opremljena područja odnosno površine planirane prostornim planovima za poslovnu i/ili proizvodnu namjenu, a slobodne zone se definiraju kao dio unutar sustava poduzetničkih zona;
-    mijenja se definicija poduzetničkih potpornih institucija prema kojoj su to institucije usmjerene na operativno pružanje podrške poduzetnicima, uključujući pružanje podrške i na nekomercijalnoj osnovi;
-    definiraju se digitalni inovacijski centri kao potkategorija poduzetničkih centara i kao subjekti koji pružaju podršku poduzetnicima u procesu digitalizacije poslovanja, digitalne transformacije i razvoju digitalnih vještina, te u posredovanju između pružatelja usluga u području novih tehnologija i korisnika;
-    definira se donošenje i elementi odluka o osnivanju odnosno osnivačkih akata za subjekte poduzetničke infrastrukture (poduzetničke zone i poduzetničke potporne institucije),
•    reguliranje statusa Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture (JRPI-a) kao referentne baze podataka za subjekte poduzetničke infrastrukture u Republici Hrvatskoj – članci 5., 6. i 7.:
-    JRPI se ustrojava prema Nacionalnoj klasifikaciji statističkih regija 3. razine prostornih jedinica Republike Hrvatske, detaljnije se propisuje koji posebni podatci o poduzetničkim zonama i poduzetničkim potpornim institucijama se evidentiraju u JRPI-u te se definira sadržaj odnosno elementi naputka o JRPI-u kojeg propisuje ministar nadležan za gospodarstvo i održivi razvoj,

•    definiranje kriterija i procedura postupanja u slučaju raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske za poduzetničku infrastrukturu – članak 8.:
-    definiraju se uvjeti koji trebaju biti ispunjeni kako bi se darovanje nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija jedinicama lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave smatralo opravdanim, utvrđuje se pojam privođenja namjeni darovanih nekretnina i mogućnost produženja roka privođenja namjeni darovanih nekretnina te situacije temeljem kojih se raskida ugovor o darovanju.

Cilj koji se namjerava postići ovim izmjenama i dopunama zakona je unaprijeđen zakonodavan okvir relevantan za poslovanje subjekata poduzetničke infrastrukture (poduzetničkih zona i poduzetničkih potpornih institucija), a ujedno će se time unaprijediti i poduzetničko okruženje u Republici Hrvatskoj.

U raspravi je istaknuto da je do treće izmjene Zakona iz 2018. darovanje zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske bilo uvjetovano popunjenošću postojećih poduzetničkih zona ≥ 66% u radijusu 20 km od granice obuhvata nove poduzetničke zone za koju se darovanje traži,  kako bi se to darovanje smatralo opravdanim, a što se glede pojedinih poduzetničkih zona pokazalo ograničavajućim za daljnji razvoj. Naime, u slučaju da ima više poduzetničkih zona na određenom području, a koje nisu jednako uspješne, navedenim uvjetom ograničava se razvoj određenog područja u jedinici lokalne samouprave. Nakon izmjena taj postotak je smanjen na ≥ 50%, a što opet dovodi do istih problema. Stoga se predlaže da se svaku poduzetničku zonu gleda kao zasebno tijelo te da se do drugog čitanja razmotri da se postotak popunjenosti od ≥ 50%, odnosi samo da na konkretnu poduzetničku zonu na koju se darovanje odnosi.
Također, u raspravi se je otvorilo pitanje koje je u nadležnosti drugog ministarstva, no usko povezano s ovom tematikom, a odnosi se na dugotrajnost rješavanja zahtjeva za darovanje nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske, što dovodi do usporavanja investicija na terenu. 
No, pohvaljeno je što se ovim Prijedlogom Zakona, kada dođe do darovanja nekretnina u svrhu izgradnje poduzetničke zone, propisuje točan rok u kojem će jedinice lokalne samouprave morati istu staviti u funkciju.
Ujedno je postavljeno i pitanje da li je prilikom izrade ovog Prijedloga Zakona napravljena analiza postojećeg Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture kako bi se utvrdilo u kojoj mjeri je do sada  ispunjen zacrtani cilj navedenog zakona. Naime, iz državnog proračuna i europskim sredstvima  sufinancirana je izgradnja infrastrukture u poduzetničkim zonama, no da li je to dovelo do cilja, odnosno pomoći našim poduzetnicima i u konačnici do povećanja radnih mjesta.
Apelira se na predlagatelja da do drugog čitanja, u okviru podataka kojima raspolaže, napravi analizu stanja poduzetničkih zona, na način da se tabelarno prikaže koliko ih je u funkciji, kolika je njihova popunjenost u postocima, što se dogodilo s onima koje nisu u funkciji, a uložena su određena financijska sredstva za njihovu infrastrukturu. 
Predlaže se do drugog čitanja razmotriti da u članku 6. ovog Prijedloga Zakona,  umjesto riječi „popis svih zemljišnih parcela“ stoji „popis svih katastarskih čestica u katastarskim općinama“, uz obrazloženje se zemljišna parcela može sastojati od više katastarskih čestica, a što sadašnjom formulacijom može dovesti do krivih podataka
Također je ukazano da bi se prilikom  davanja podataka o veličini  poduzetničke zone trebala uzeti u obzir površina u m2, a ne katastarska čestica, budući je na terenu utvrđeno da se dio određene katastarske čestice nalazi u zoni, a dio je izvan obuhvata zone, pa navođenje katastarske čestice ne predstavlja točan podatak za samu zonu.

Predstavnici predlagatelja su odgovorili na sva pitanja koja su se otvorila tijekom rasprave te istaknuli da će predlagatelj razmotriti sve primjedbe, prijedloge i sugestije iznesene na raspravi, a odnose se na njihovu nadležnost (dio iznesenog odnosio na Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine). 

Nakon provedene rasprave Odbor je sa 7 (sedam) glasova ”ZA” i 3 (tri) glasa „SUZDRŽANA“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeće  

ZAKLJUČKE

1.    Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture.
2.    Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja iznesena u raspravi upućuju se predlagatelju radi izrade konačnog prijedloga zakona.


Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Žarka Tušeka, predsjednika Odbora.
                            

PREDSJEDNIK ODBORA 

                                Žarko Tušek