Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o službenoj statistici, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 838

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 89. sjednici, održanoj 20. veljače 2020. godine, Prijedlog zakona o službenoj statistici, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 838, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 06. veljače 2020. godine.

Odbor je raspravu proveo na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula da se ovim zakonskim prijedlogom usklađuje zakonodavstvo Republike Hrvatske sa zakonodavstvom Europske unije, te je u prilogu i Izjava o njegovoj usklađenosti s pravnom stečevinom Europske unije.

Prihvaćanjem ovog prijedloga Zakona osigurat će se dovršetak reorganizacije obavljanja poslova službene statistike Republike Hrvatske u dijelu koji se odnosi na proces prikupljanja podataka te utvrđivanje statusa nositelja službene statistike, koji je započeo 1. siječnja 2010. preuzimanjem poslova službene statistike od ureda državne uprave u županijama, kao i službenika i namještenika zatečenih na obavljanju tih poslova. Centraliziranom organizacijom poslova službene statistike omogućit će se brža integracija novih informatičkih tehnologija i metoda u proces prikupljanja, proizvodnje i diseminacije službene statistike te usklađivanje sustava službene statistike Republike Hrvatske s propisima Europske unije, kao što je: uvođenje novih mjera i instrumenata usklađivanja sustava službene statistike Republike Hrvatske s Europskim statističkim sustavom i prilagodba europskomu pravnom okviru te uvođenje jednostavnijega normativnog rješenja organizacije i funkcioniranja sustava službene statistike Republike Hrvatske. Zakonom se utvrđuje da Državnim zavodom za statistiku, kao državnom upravnom organizacijom, upravlja glavni ravnatelj koji je rukovodeći državni službenik kojeg imenuje Vlada Republike Hrvatske na prijedlog predsjednika Vlade, a temeljem provedenog javnog natječaja, na razdoblje od pet godina.

Predlaže se nadležnost za imenovanje članova Statističkog savjeta Republike Hrvatske prenijeti s Vlade Republike Hrvatske na institucije i tijela čiji su predstavnici članovi Savjeta, također se predlaže i smanjenje broja članova Statističkog savjeta radi bolje i lakše organizacije, racionalizacije troškova te učinkovitosti rada Savjeta. Prijedlogom Zakona predlaže se osnivanje radnog tijela (Odbora za sustav službene statistike Republike Hrvatske) sastavljenoga isključivo od predstavnika nositelja službene statistike Republike Hrvatske. Također se propisuje da Državni zavod za statistiku može na zahtjev korisnika pružati usluge statistike obrade podataka koristeći ranije prikupljene podatke te da su sredstava ostvarena od obavljanja tih usluga namjenska sredstava koja se koriste za financiranje dodatnih troškova nastalih obavljanjem poslova na temelju kojih su prihodi nastali i za podmirenje troškova službene statistike. Predloženo je rok izrade Nacrta prijedloga Programa statističkih aktivnosti i izrade Iskaza o procjeni fiskalnog učinka produljiti do 31. listopada (sa 31. svibnja). Također je predloženo i pojednostavljenje procedure donošenja Godišnjeg provedbenog plana na način da ga, umjesto Hrvatskog sabora, donosi Vlada Republike Hrvatske, a sve kako bi se osiguralo njegovo donošenje do kraja tekuće godine za sljedeću godinu, a Državni zavod za statistiku imao pravnu osnovu za prikupljanje podataka (Izvješće o izvršenju Godišnjeg provedbenog plana podnosilo bi se Vladi Republike Hrvatske). Predlaže se i pojednostavniti sadržaj Godišnjega provedbenog plana tako da se njime definiraju samo bitna obilježja pojedinoga statističkog istraživanja radi bolje preglednosti.

Predlaže se propisati slučajeve iznimne diseminacije povjerljivih statističkih podataka.
U raspravi na Odboru upozoreno je na činjenicu da Godišnji provedbeni plan prema novom Zakonu donosi Vlada Republike Hrvatske, a ne Hrvatski sabor. Članovi odbora smatraju potrebitim da donošenje Godišnjega provedbenoga plana ostane u nadležnosti Hrvatskoga sabora. Nadalje, istaknuto je da će javnost o dostignućima Državnog zavoda za statistiku biti puno bolje informirana kroz saborsku raspravu. Napomenuto je da stručna služba Državnoga zavoda za statistiku treba educirane kadrove za analizu podataka. Podaci Državnog zavoda za statistiku šalju se Eurostatu.

Upozoreno je na činjenicu da je mrežna stranica Državnoga zavoda za statistiku nejasna, te da se podaci teško pronalaze. Odgovoreno je da nova mrežna stranica u izradi. Postavljeno je pitanje Državnog zavoda za statistiku i Hrvatske narodne banke. Odgovoreno je da Državni zavod za statistiku ima najbolju moguću suradnju s Hrvatskom narodnom bankom.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno  predložiti Hrvatskome saboru donošenje

Zakona o službenoj statistici

Na tekst Konačnog prijedloga Odbor podnosi slijedeće

AMANDMANE

I. Na članak 9.

U članku 9. stavku 3. ispred riječi „Prijedloga Godišnjeg provedbenog plana“ dodaje se riječ: „nacrta“.

Obrazloženje:

Sukladno s izmjenama  nadležnosti za donošenje odnosno prihvaćanje određenih dokumenata u sustavu službene statistike bilo je potrebno nomotehnički urediti tekst.

II. Na članak 11.

U članku 11. ispred riječi:  „Prijedloga Godišnjeg provedbenog plana“ dodaje se riječ: „nacrta“ ,a  ispred riječi:  „Izvješća o izvršenju Godišnjeg provedbenog plana“ dodaju se riječi „nacrt prijedloga“.

Obrazloženje:

Sukladno s izmjenama  nadležnosti za donošenje odnosno prihvaćanje određenih dokumenata u sustavu službene statistike bilo je potrebno nomotehnički urediti tekst.

III. Na članak 21.

U članku 21. ispred riječi: „Prijedlogu Godišnjeg provedbenog plana“ i riječi: „Prijedlogu izvješća o izvršenju Godišnjeg provedbenog plana“ dodaje se riječ: „nacrt“ u odgovarajućem padežu.

Obrazloženje:

Sukladno s izmjenama  nadležnosti za donošenje odnosno prihvaćanje određenih dokumenata u sustavu službene statistike bilo je potrebno nomotehnički urediti tekst.

IV.    Na članak 34.

Stavci 2. i 3.  mijenjaju se i glase:

„(2) Nacrt prijedloga Godišnjeg provedbenog plana izrađuje Državni zavod za statistiku u suradnji s drugim nositeljima službene statistike i uz mišljenje Savjeta te ga dostavlja Vladi Republike Hrvatske najkasnije do 30. rujna tekuće godine.
(3) Godišnji provedbeni plan donosi Hrvatski sabor najkasnije do 15. prosinca tekuće godine za iduću godinu.“

Obrazloženje:

Prema važećem Zakonu o službenoj statistici Hrvatski sabor nadležan je za donošenje Godišnjeg provedbenog plana statističkih aktivnosti Republike Hrvatske i prihvaćanje izvješća o izvršenju Godišnjeg provedbenog plana. Ovim amandmanom predlaže se zadržavanje ovlasti Hrvatskoga sabora za donošenje tog planskog dokumenta i prihvaćanja izvješća o njegovom izvršenju. Ovim amandmanom poboljšava se postojeće zakonsko rješenje na način da se utvrđuju rokovi primjereni za pravovremeno donošenje  Godišnjeg provedbenog plana u tekućoj godini za iduću godinu.

V. Na članak 37.

Članak 37.  stavak 1.  mijenja se i glasi:

„ (1) Nacrt prijedloga Izvješća o izvršenju Godišnjeg provedbenog plana, uz mišljenje Savjeta, izrađuje Državni zavod za statistiku najkasnije do 31. svibnja tekuće godine za prethodnu godinu.

Iza stavka 1. dodaje se novi stavak koji glasi: 
„(2) Odluku o izvješću o izvršenju Godišnjeg provedbenog plana donosi Hrvatski sabor.“

Obrazloženje:

Na ovaj način osigurava se jačanje uloge službene statistike i pravovremeno donošenje Godišnjeg provedbenog plana statističkih aktivnosti Republike Hrvatske

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.