Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o dopunama Zakona o porezu na dohodak, prvo čitanje P. Z. br. 650

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 70. sjednici održanoj 10. lipnja 2014 godine, Prijedlog zakona o dopunama Zakona o porezu na dohodak, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavio Klub zastupnika Hrvatskih laburista – Stranke rada u Hrvatskome saboru, aktom od 21. ožujka 2014. godine. Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o Prijedlogu zakona o dopunama Zakona o porezu na dohodak, kao matično radno tijelo. Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspolagao je i sa pisanim mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, od 5. lipnja 2014. godine, u kojem Vlada Republike Hrvatske navodi da ne podržava  Prijedlog zakona o dopunama Zakona o porezu na dohodak koji je u saborsku proceduru uputio Klub zastupnika Hrvatskih laburista – Stranke rada u Hrvatskome saboru.   
               
U uvodnom izlaganju predstavnica Kluba zastupnika Hrvatskih laburista – Stranke rada istaknula je da bi se donošenjem predloženih dopuna Zakona o porezu na dohodak riješili problemi na koje nailazi u ovom trenutku oko 54 371 radnik koji rade a ne primaju redovito plaću. Naime, ovim Prijedlogom zakona predlaže se da se u slučaju isplata plaća za više proteklih mjeseci istoga poreznog razdoblja primjenjuju propisi koji važe na dan isplate i osobni odbitak za svaki mjesec za koji se obavlja isplata, utvrđen prema propisima koji su važili u mjesecu u kojem je plaća trebala biti isplaćena. U slučaju isplata koje se odnose na protekla porezna razdoblja (kalendarske godine), a porezni obveznik potvrdom Porezne uprave dokaže da za to porezno razdoblje ili više razdoblja nije podnosio godišnju poreznu prijavu odnosno da nije koristio osobne odbitke, primjenjuju se propisi koji su važili na dan kada je plaća trebala biti isplaćena i osobni odbitak za svaki mjesec za koji se obavlja isplata, utvrđen prema propisima koji su važili u mjesecu u kojem je plaća trebala biti isplaćena. Predloženim rješenjem izbjeći će se situacije da su radnici koji neredovito primaju plaću dodatno kažnjeni plaćanjem poreza po stopi koja se primjenjuje na iznadprosječna primanja.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:
- Iznijeto je mišljenje da radnici koji neredovito primaju plaće nisu dovoljno zaštićeni i bez obzira što podnose kaznene prijave, zbog sporog i neefikasnog pravosuđa ne dobivaju ono što im pripada. Predugo se čeka na rješavanje navedenog problema u kojem se nalaze radnici koji neredovito primaju plaću, iako su uvedeni novi sistemi evidencije putem OIB-a, a posebno JOPPD-a (Jedinstven obrazac poreza, prireza i doprinosa) koji bi trebao omogućiti efikasnije prikupljanje podataka o: ostvarenom dohotku fizičkih osoba, obračunu i uplati poreza na dohodak i prireza na dohodak, te obveze obračunavanja i plaćanja doprinosa.
- Upozoreno je na mogućnost korištenja zakonske odredbe koja se ranije primjenjivala, a trebalo bi je ponovo uvesti, da isplatitelj u trenutku isplate poreza na dohodak primjeni u potpunosti sva pravila obračuna poreza na dohodak i da se ne plaća povećani porez na dohodak prilikom neredovitih isplata plaća. Međutim, može se dogoditi da temeljem ovakvog načina obračuna, kako je predloženo ovim Prijedlogom zakona o dopunama Zakona o porezu na dohodak, obveznik poreza na dohodak u konačnici plati manji porez nego što je trebao platiti, a nije obveznik podnošenja godišnje porezne prijave.
- Predstavnik Vlade Republike Hrvatske dodatno je obrazložio pisano mišljenje Vlade Republike Hrvatske u kojim se predlaže Hrvatskome saboru da ne prihvati predmetni Prijedlog zakona. Naime, osim ostalog, istaknuo je da je predložena dopuna Zakona o porezu na dohodak u ovom trenutku neprihvatljiva zbog činjenice da se tehnološki ne može kontrolirati i pratiti za koja razdoblja se određene uplate vrše. Tako na primjer plaće i osobni odbici kao takvi nisu sadržani samo kao jedno osobno pravo nego kao kumulativno pravo koje se ostvaruje putem obitelji. Ukoliko jedan član obitelji ne dobije plaću, on svoj osobni odbitak može prenijeti na drugog člana obitelji (npr. suprugu) koja radi i dobila je plaću i sa poreznom prijavom ostvariti taj dobitak i onda bi Porezna uprava ili bilo koje drugo tijelo moralo u budućnosti utvrđivati da li se pravo na osobni odbitak već koristilo ili nije. Porezna uprava prikuplja puno podataka od uvođenja OIB-a, i drugih aktivnosti, kroz JOPPD obrazac nastojati će što brže i kvalitetnije riješiti ovaj problem. Svojim aktivnostima Porezna uprava je uspjela sa 180 tisuća radnika koji nisu dobivali redovno plaće doći do broja od 30 do 50 tisuća radnika koji ne dobivaju redovito plaće. Istaknuo je također da radnik koji neredovito prima plaću ima pravo kroz godišnju poreznu prijavu zatražiti svoje pravo, ali i poslodavac je taj koji može radniku kojem nije redovito isplaćivao plaću izvršiti niveliranje i vratiti mu taj dio poreza bez podnošenja godišnje porezne prijave.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, sukladno prijedlogu Vlade Republike Hrvatske, odlučio je većinom glasova (šest glasova „Za“, jedan glas „PROTIV“ i jedan glas „SUZDRŽAN“)  predložiti Hrvatskome saboru sljedeći


ZAKLJUČAK         

1. Ne prihvaća se Prijedlog zakona o dopunama  Zakona o porezu na dohodak koji je predložio Klub zastupnika Hrvatskih laburista – Stranke rada u Hrvatskome  saboru       
  
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik Srđan Gjurković,   predsjednik Odbora.
   

 

PREDSJEDNIK  ODBORA
mr.Srđan Gjurković, dipl.oec.